alt
play / pauze / stop
{play}images/stories/mp3/2009-06-01-BNR-Puur-en-Eerlijk-Logo.MP3{/play}
 

In de supermarkten barst het van de logo’s. Die logo’s moeten helpen tegen klimaatsverandering, het uitsterven van dieren en planten, het lijden van varkens en de uitbuiting van boeren in de tropen. Albert Heijn kwam afgelopen week met een combinatielogo dat al deze zaken tegelijk omvat.

Het nieuwe logo heet Puur En Eerlijk en het heeft vijf poten: biologisch, fair trade, duurzame vangst, scharrelvlees en ecologisch. Wat is dit logo waard?

Biologisch voedsel kent u. Er mogen geen synthetische bestrijdingsmiddelen, kunstmest  of genetisch veranderde planten voor zijn gebruikt. De overheid controleert dat met het Eko-keur. Oorspronkelijk ging dat alleen over producten van idealistische Nederlandse boeren. Die zijn ook goed voor hun beesten, hun grond, hun water en voor de natuur, terwijl dat van de wet helemaal niet hoeft. Of een biologische boerderij ergens in Afrika of Zuid Amerika dat ook doet is de vraag. Maar het is in elk geval een begin.

De tweede poot van het nieuwe Albert Heijn logo is Fair trade. Dat betekent dat boeren in de tropen niet worden uitgebuit. De Stichting Max Havelaar moet dat voor Albert Heijn garanderen. De Achilleshiel van Max Havelaar is de controle in het veld; daar schort het wel eens aan.[1] [2] Maar de bedoeling is goed.

Nummer drie is duurzame vangst, dat gaat over het leegvissen van de oceanen. Albert Heijn laat dat controleren door het Wereld Natuur Fonds. Die hebben daar samen met Unilever een logo voor ontwikkeld, dat Marine Stewardship Council heet. Volgens de beroemde bioloog Jared Diamond zit het wel goed met die Marine Stewardship Council. Ik heb het zelf niet verder uitgezocht, je moet ergens in kunnen geloven.[3]

Wat scharrelvlees is weet u. Of een scharrelkip gelukkiger is dan een legbatterijkip is wetenschappelijk nooit vast te stellen, maar het voelt beter.

De vijfde en laatste poot van Puur En Eerlijk heet Ecologisch. Dat gaat over kwik in batterijen, afbreekbaarheid van verpakkingen en over andere niet-eetbare spullen . Er zitten een Duits en een Zweeds logo achter die een degelijke indruk maken.

Alles bij elkaar verdient Albert Heijn dus met zijn Puur en Eerlijk het voordeel van de twijfel. Ze doen dit natuurlijk om eraan te verdienen, maar dat vind ik prima. Een bedrijf dat geen winst maakt gaat failliet, en als er verdiend kan worden aan producten die beter zijn voor natuur en milieu werkt dat aanstekelijk.

Als het een succes wordt is het risico wel dat er mee gesmokkeld gaat worden, want die natuur- en milieuvriendelijkheid kosten geld. Daarom moet dit uiteindelijk niet aan het bedrijfsleven worden overgelaten. De overheid moet deze keurmerken gaan controleren en overtreders aanpakken. Een partij die dat op zijn programma zet kan bij de volgende Europese verkiezingen op mijn stem rekenen.



[1] Christy Getz  and Aimee Shreck . What organic and Fair Trade labels do not tell us: towards  a place-based understanding of certification. International Journal of Consumer Studies. 2006

[2] Sara De Sloover . 'Onvoldoende controle op Max Havelaar' Volkskrant, sectie Economie, 18 augustus 2006

[3]  Diamond J. ‘Collapse’.Chapter 15. Pinguin Books. 2006.