Vandaar dat ik het Kamerdebat over de slacht online heb gevolgd. Dat viel mee. Omdat ik geen TV kijk kende ik Thieme, Bleker, Dijkgraaf etc. alleen uit de krant. In levenden lijve leken het redelijke mensen te zijn die serieus naar elkaar luisterden. Marianne Thieme gebruikte negenendertig keer het woord wetenschap;[3] die zou aangetoond hebben dat ritueel slachten méér pijn doet. Daarmee overschatte ze een beetje wat wetenschap kan, want de gouden standaard voor pijn is wat de patiënt zegt, en een koe praat niet. Er is wel onderzoek gedaan naar het schreeuwen van beesten bij de slacht, de elektrische activiteit in de hersenen en het gehalte stresshormoon in bloed. Daaruit concluderen wetenschappers dat het afsnijden van de strot veel pijn doet.[4] Dat klinkt aannemelijk, en je hoeft geen 100% zekerheid te hebben voor je in actie komt.
Bij ‘verdoofd’ denkt u aan een prikje waarmee je wordt weggemaakt voor een operatie. In een abattoir gaat dat anders. De koe krijgt een ijzeren pin in zijn hersens geschoten en is in principe binnen een paar seconden in coma.[5] Schapen en lammeren worden buiten westen gebracht met een elektrische schok. Wat het beest voelt tijdens die laatste stuiptrekkingen is onzeker. Maar als verdoofd slachten goed gedaan wordt duurt het lijden kort, terwijl de joodse slacht zorgt voor 10 tot 90 seconden pijn.[6]
Onverdoofd slachten is vooral een issue voor gelovige joden, veel moslims vinden elektrisch verdoven wel acceptabel.[7] Maar volgens de joodse voorschriften moet een dier op het moment van slachten gezond en wakker zijn; een koe in coma is praktisch een kadaver en is voor vrome joden oneetbaar, net zoals het lichaam van uw gestorven hond voor u oneetbaar is.[8] Van die hond vindt u vanzelfsprekend en van die koe misschien onzin, maar in een democratie heeft ieder recht op zijn eigen onzin zolang hij anderen daar niet mee schaadt. De vraag is dus hoe schadelijk ritueel slachten is voor dieren en voor mensen die om dieren geven, maar ook hoe schadelijk een verbod erop is voor vrome joden.
Vlees eten is in het Jodendom omringd met taboes, er zijn maar een paar diersoorten toegestaan[9] en het doden daarvan was in Bijbelse tijden omgeven met rituelen. Ik denk dat die zijn ontstaan omdat doodmaken zo gruwelijk is.[10] De discussie rond ritueel slachten heeft mij daar met de neus op gedrukt. Maar verdoofd slachten veroorzaakt ook veel leed. In Nederland worden jaarlijks 17 miljoen koeien, schapen en varkens geslacht.[11] Daar zitten ca drieduizend koosjer en tweehonderdduizend halal geslachte koeien en schapen tussen,[12] de rest wordt verdoofd. Dat verdoven gaat regelmatig mis, misschien wel bij een miljoen beesten.[13] De pin raakt de hersenen niet goed, de elektroshock werkt niet of het beest wordt te snel wakker en hangt te spartelen aan de band in afwachting van het mes of van een nieuwe schok. Dan wordt er geleden.[14] Het zou beter zijn als de band langzamer liep en de slachter beter werd opgeleid, maar dan komen er grote economische belangen in het geding.
De handel in koosjer vlees stelt economisch niets voor. Voor een paar duizend joden doet het echter wel pijn dat ze een van de rechten verliezen op het uitoefenen van hun godsdienst. Weegt de winst aan levensgeluk bij die drieduizend koeien en schapen daar tegenop? En gaat het echt alleen om dierenleed, of is het terechtwijzen van gelovigen ook electoraal aantrekkelijk?
Marianne Thieme is consequent, die wil alles afschaffen wat dieren pijn doet. Misschien komt ze straks met een verbod op sportvissen. Doet de PvdA dan weer mee? Ik vraag het me af; onder de kiezers zijn veel hengelaars.
[1] Van Solinge H, Van Praag C. De Joden in Nederland anno 2009. Uitgeverij AMB, Diemen, 2010. Pag. 26: totaal aantal joden was in 2009 ruim 50.000. P 57 tabel 4.3: 4% van hen was “religieus en volgt alle geboden”, d.w.z. 2100 mensen. Dit aantal is waarschijnlijk overschat omdat de steekproef een oververtegenwoordiging van kerkelijk gebondenen heeft (p 30). Anderzijds zijn er ook joden die niet alle geboden volgen maar wel koosjer vlees eten.
[2] Hoeveel joden zullen emigreren n.a.v. een verbod op het besnijden van jongetjes? Ik maak daarvan een grove schatting als volgt. Van Solinge H, Van Praag C (zie boven) schrijven op p. 58: “Iets minder dan de helft
[3] In Thieme’s betoog in 1e termijn kwamen 39 maal woorden als ‘wetenschap’, ‘wetenschapper’, ‘wetenschappelijk’ etc. voor. Tweede Kamer der Staten-Generaal. Initiatief-Thieme wijziging van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren in verband met het invoeren van een verplichte voorafgaande bedwelming bij ritueel slachten (antw 1e termijn) 13 april 2011 http://debatgemist.tweedekamer.nl/Player/?mid=499
[4] Mellor DJ, Gibson TJ, Johnson CB. A re-evaluation of the need to stun calves prior to slaughter by ventral-neck incision: an introductory review. N Z Vet J. 2009
Kijlstra A, Lambooij B. Ritueel slachten en het welzijn van dieren. Een literatuurstudie. Animal Sciences Group WUR, Rapport 161. Lelystad 2008.
[5] Ik weet dat een koe een zij is, en dat veel slachtdieren stieren zijn. Het verzamelwoord is rund, maar dat is me te afstandelijk. Daarom schrijf ik “koe” en “hij”.
Bij schapen gemiddeld 7 seconden: J.C. Newhook, D.K. Blackmore. Electroencephalographic studies of stunning and slaughter of sheep and calves: Part 1—The onset of permanent insensibility in sheep during slaughter Meat Science, 1982.
Bij runderen gemiddeld 75 seconden: Daly CC, Kallweit E, Ellendorf F. Cortical function in cattle during slaughter: conventional captive bolt stunning followed by exsanguination compared with shechita slaughter. Vet Rec. 1988.
Bij kippen 5-15 seconden: Barnett JL, Cronin GM, Scott PC. Behavioural responses of poultry during kosher slaughter and their implications for the birds' welfare. Vet Rec. 2007.
Zie ook de studies van Gibson, 2009. (DJ Mellor , TJ Gibson and CB Johnson. A re-evaluation of the need to stun calves prior to slaughter by ventral-neck incision: An introductory review. New Zealand Veterinary Journal 2009) NB: deze studies werden gedaan met een kort halal slachtmes van 24.5 cm en zijn niet zonder meer van toepassing op de kosjere slacht
[7] Haluk Anil et al. Religious rules and requirements – Halal slaughter. European Union Dialrel Project “Encouraging Dialogue on issues of Religious Slaughter”, 2010. rapport en factsheet.
Pleiter, 2005, geciteerd in Kijlstra A, Lambooij B. Ritueel slachten en het welzijn van dieren. Een literatuurstudie. Animal Sciences Group WUR, Rapport 161. Lelystad 2008.
[8] Een dier dat in coma is gebracht door de hersenen te beschadigen kan worden beschouwd als dood, en dan valt het onder het verbod op het eten van kadavers (Deuteronomium 14:21). Het kan ook worden beschouwd als defect, en dan valt het onder het verbod op het eten van ‘verscheurde’ dieren (Exodus 22:30). De preciese regels staan in de codificatie van de joodse wetten door Jozef Karo in 1563, zie Project Genesis, Shulchan Aruch Part II: Yoreh De'ah, Chapter 2 - Life And Death; Sources; Body Parts en Chapter 4a - When Slaughtering Is Not Effective; Terefah. http://www.torah.org/advanced/shulchan-aruch/archives.html
Als slachthuizen in de VS intensief werden gecontroleerd liep het aantal mislukte verdovingen terug van 10.5% naar 1.4% (Grandin T. Progress and challenges in animal handling and slaughter in the U.S. Applied Animal Behaviour Science 2006)
“15.6% of manually stunned animals
Grandin inspecteerde 7 abattoirs in Canada die runderen of paarden slachtten. De inspecties waren tevoren aangekondigd. Het percentage dieren dat meteen verdoofd werd varieerde van 70% tot 100%. Drie van de 7 abattoirs voldeden niet aan de norm dat 95% van de beesten in één keer verdoofd moest zijn.
[14] Voor filmpjes met de meer gruwelijke soort van slachten zie The Guardian en Animal Aid