In principe kun je van allerlei etenswaren dik worden. Er is echter één type voedingsmiddel waarvan het dikmakend effect wetenschappelijk is bewezen en dat is suikerhoudende dranken, dus frisdrank, limonade en sap. Moeten we daar dus accijns op gaan heffen? In Nederland bestaat al een ‘frisdrankbelasting’ van vier à vijf cent per liter, maar anders dan de naam suggereert geldt die voor alle alcoholvrije dranken inclusief groentesap en bronwater. De regering stuurt binnenkort een voorstel naar de Tweede Kamer om deze belasting te verhogen naar zes à acht cent[i]. Kan de Kamer hier iets beters van maken, zodat niet alleen de schatkist maar ook onze gezondheid ervan profiteert?
Het probleem met suiker is niet zozeer een kwestie van giftigheid. Gewone suiker bestaat uit glucose en fructose, en die fructose zou volgens sommigen vetzucht, leververvetting, hartinfarcten, hoge bloeddruk en vroegtijdige veroudering veroorzaken.[ii] Die effecten berusten echter op gekunsteld onderzoek, vaak bij proefdieren.[iii] Als fructose echt zo schadelijk was zouden mensen allerlei aandoeningen krijgen als ze langdurig veel fruit eten, want fruit is rijk aan fructose. Dat blijkt niet het geval; vrijwilligers kregen een half jaar lang elke dag drie glazen vruchtensap en twintig porties fruit, en daar bleven ze goed gezond op.[iv] Het fruit leverde per dag 200 gram fructose, evenveel als vier liter Amerikaanse cola. Denkt u dat suiker uit fruit ‘natuurlijk’ is en anders dan die uit cola? Pers dan eens een sinaasappel uit, giet het sap op een bord en laat het opdrogen. Je houdt een toffee-achtig laagje over dat smaakt als suiker en net zo knarst tussen de tanden. Met wat raffineren en kristalliseren kun je er suiker van maken die niet te onderscheiden is van de suiker in cola of in suikerklontjes. De suiker in fruit is precies hetzelfde als gewone suiker.
Het probleem is ook niet dat suiker een verslavend middel is zoals heroïne of alcohol. Onderzoekers zien bij ratten overeenkomsten tussen de effecten van suiker en die van alcohol of cocaïne, maar het is de vraag wat dat soort onderzoek zegt.[v] Mensen kunnen hunkeren naar speculaasjes of chocola, maar die hunkering gaat niet weg van een paar happen suiker. In ieder café staat gratis suiker op tafel en niemand eet dat stiekem leeg. Als Starbucks gratis flesjes alcohol zou neerzetten voor in de koffie waren die snel leeg; een alcoholverslaafde grijpt naar alles waar alcohol in zit.
Toch maakt zoet eten dik. Pure suiker is niet aantrekkelijk, maar als ingrediënt van koekjes, taart, snoep, chocola en cola is het onweerstaanbaar. Dat is een kwestie van receptuur en van geraffineerde combinaties van voedingsstoffen, bijvoorbeeld suiker plus vet plus zout in koekjes, of suiker plus zuur plus cafeïne in cola. Voor koekjes, taart, snoep en chocola is het aannemelijk dat ze dik maken, maar het is nog niet formeel bewezen. In theorie zouden koekjes een vol gevoel kunnen geven, waardoor je vervolgens minder eet van andere dingen en alles bij elkaar niet dikker wordt. Voor suikerhoudende dranken ligt dat anders. De suiker in frisdrank en sap glijdt ongemerkt naar binnen zonder een vol gevoel te geven. Die calorieën komen bovenop wat je normaal al at. Daarom word je er dikker van. Experimenteel is bewezen dat kinderen minder dik worden als ze overschakelen op dranken zonder suiker.[vi]
Vetzucht is een bedreiging van de gezondheid. Het ligt voor de hand om dat tegen te gaan met een accijns op suikerhoudende dranken. Worden mensen van zo’n ‘frisdranktaks’ echt slanker? Om dat definitief vast te stellen zou je die taks in vijftig willekeurige landen moeten invoeren en in vijftig andere landen niet en na een paar jaar de gewichten vergelijken. Dat is niet uitvoerbaar, en het is ook niet nodig. Andere soorten onderzoek leveren al redelijk solide aanwijzingen dat een belasting op suikerhoudende dranken de consumptie ervan vermindert. Een verhoging van de frisdrankprijs met tien procent verlaagt de consumptie gemiddeld met acht procent.[vii] Dat lost het obesitasprobleem niet op, maar het is een begin.
Wetenschappelijk staat dus redelijk vast dat een frisdranktaks leidt tot inneming van minder calorieën. Een frisdranktaks treft arme mensen zwaarder dan rijke en dat lijkt oneerlijk. Onder arme mensen komt weliswaar meer vetzucht voor, maar moet de regering zich daarmee bemoeien? Zijn mensen niet zelf verantwoordelijk voor wat ze eten en drinken? De vraag is hoe vrij ze daarin zijn. Veel mensen staan hulpeloos tegenover een omgeving die aan één stuk door dikmakend eten en drinken aan ze opdringt en die bewegen onaantrekkelijk of onmogelijk maakt. Kinderen kunnen al helemaal niet kiezen. We heffen accijns op sigaretten om het roken tegen te gaan, en dat werkt.[viii] Waarom dan niet hetzelfde doen met dikmakende voedingsmiddelen?
De Tweede Kamer moet over een aantal weken beslissen over de belasting op alcoholvrije dranken. Het zou goed zijn om het regeringsvoorstel eens flink op te schudden. In een liter gewone frisdrank of sap zit honderd gram suiker. Leg daar twintig cent belasting op en schaf de belasting op suikerloze dranken af. Dat is goed voor de staatskas en goed voor de volksgezondheid.
Voor bronnen z[i] Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013) - Memorie van toelichting. 5.7. Niet afschaffen belasting op alcoholvrije dranken. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33287-3.odt
Rijksoverheid. ‘Accijns alcoholhoudende dranken en verbruiksbelasting alcoholvrije dranken gaan omhoog.’ http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/verhoging-accijns “….verbruiksbelasting alcoholvrije dranken gaa[t] omhoog; limonade van 5,5 cent per liter naar 7,59 cent per liter; vruchtensap en mineraalwater van 4,13 cent per liter naar 5,7 cent per liter.
Hebt u een persapparaat in bijvoorbeeld uw café, kantine of supermarkt? En maakt u daarmee niet meer dan 12.000 liter vruchten- of groentesap per kalenderjaar? Dan hoeft u straks geen vergunning aan te vragen en geen verbruiksbelasting te betalen.
De verhogingen gaan naar verwachting in per 1 januari 2014. De maatregelen zijn onderdeel van het Belastingplan 2014. Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.”
[ii] Lustig, R.H., Schmidt, L.A., Brindis, C.D., 2012. Public health: The toxic truth about sugar. Nature 482, 27–29.
Bray, G.A., 2010. Soft drink consumption and obesity: it is all about fructose. Curr. Opin. Lipidol. 21, 51–57.
[iii] Ludwig DS, 2013. Examining the health effects of fructose. JAMA 310, 33–34.
[iv] Meyer, B.J., van der Merwe, M., Du Plessis, D.G., de Bruin, E.J., Meyer, A.C., 1971. Some physiological effects of a mainly fruit diet in man. S. Afr. Med. J. 45, 191–195.
Meyer, B.J., de Bruin, E.J., Du Plessis, D.G., van der Merwe, M., Meyer, A.C., 1971. Some biochemical effects of a mainly fruit diet in man. S. Afr. Med. J. 45, 253–261.
[v] Avena, N.M., Rada, P., Hoebel, B.G., 2008. Evidence for sugar addiction: Behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake. Neuroscience & Biobehavioral Reviews 32, 20–39.
Lennerz, B.S., Alsop, D.C., Holsen, L.M., Stern, E., Rojas, R., Ebbeling, C.B., Goldstein, J.M., Ludwig, D.S., 2013. Effects of dietary glycemic index on brain regions related to reward and craving in men. Am J Clin Nutr ajcn.064113.
[vi] De Ruyter, J.C., Olthof, M.R., Seidell, J.C., Katan, M.B., 2012. A Trial of Sugar-free or Sugar-Sweetened Beverages and Body Weight in Children. New England Journal of Medicine 367, 1397–1406.
Ebbeling, C.B., Feldman, H.A., Chomitz, V.R., Antonelli, T.A., Gortmaker, S.L., Osganian, S.K., Ludwig, D.S., 2012. A Randomized Trial of Sugar-Sweetened Beverages and Adolescent Body Weight. New England Journal of Medicine 367, 1407–1416.
[vii] Eyles, H., Ni Mhurchu, C., Nghiem, N., Blakely, T., 2012. Food Pricing Strategies, Population Diets, and Non-Communicable Disease: A Systematic Review of Simulation Studies. PLoS Med 9, e1001353.
Briggs, A.D., Mytton, O.T., Madden, D., O’Shea, D., Rayner, M., Scarborough, P., 2013. The potential impact on obesity of a 10% tax on sugar-sweetened beverages in Ireland, an effect assessment modelling study. BMC Public Health 13, 860.
Finkelstein, E.A., Zhen, C., Bilger, M., Nonnemaker, J., Farooqui, A.M., Todd, J.E., 2013. Implications of a sugar-sweetened beverage (SSB) tax when substitutions to non-beverage items are considered. Journal of Health Economics 32, 219–239.
Duffey KJ, Gordon-Larsen P, Shikany JM, Guilkey D, Jacobs DR, Jr, Popkin BM, 2010. Food price and diet and health outcomes: 20 years of the Cardia study. Arch Intern Med 170, 420–426.
Adam D M Briggs, Oliver T Mytton, Ariane Kehlbacher, Richard Tiffin, Mike Rayner, Peter Scarborough. The overall and income specific effect on the prevalence of overweight and obesity of a 20% sugar sweetened beverage tax in the UK: an econometric and comparative risk assessment modelling study. BMJ, in press.
Waterlander WE, Ni Mhurchu C, Steenhuis IHM. Effects of a price increase on purchases of sugar sweetened beverages: results from a randomized controlled trial. 2013, Submitted for publication.
[viii] W. Groot, H.M. van den Brink. De economische effecten van (on)gezond gedrag. In: Raad voor de Volksgezondheid 2002. Gezondheid en gedrag: debatten en achtergrondstudies. Pag. 208. http://rvz.net/uploads/docs/Achtergrondstudie_-_Gezondheid_en_gedrag.pdf
Chaloupka, F.J., Straif, K., Leon, M.E., 2011. Effectiveness of tax and price policies in tobacco control. Tob Control 20, 235–238. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21115556
Chaloupka, F.J., Powell, L.M., Chriqui, J.F., 2011. Sugar-Sweetened Beverage Taxation as Public Health Policy-Lessons from Tobacco. Choices - Magazine of Food, Farm and Resources Issues, 26 (3).
Walbeek, C. van, Blecher, E., Gilmore, A., Ross, H., 2013. Price and Tax Measures and Illicit Trade in the Framework Convention on Tobacco Control: What We Know and What Research Is Required. Nicotine Tob Res 15, 767–776. http://ntr.oxfordjournals.org/content/15/4/767.long