alt
play / pauze / stop
 
Voor wie problemen heeft met jet lag, dus met tijdsverschillen, is er goed nieuws. De EU heeft vastgesteld dat melatonine daartegen helpt. Melatonine is een van de weinige voedingssupplementen die de strenge beoordeling door de EU hebben doorstaan. Alleen raar dat het een voedingssupplement wordt genoemd, want het is een hormoon. Het is de Klaas Vaak onder de hormonen, want het zorgt ervoor dat je ’s avonds in slaap valt. Diep in je hersenen zit de pijnappelklier. Als het donker wordt gaat die melatonine maken en in je lichaam verspreiden en daardoor word je slaperig. Als het licht wordt houdt de aanmaak van melatonine op.
 
Na een vliegreis loopt de klok die de melatonineproductie regelt niet meer op tijd. Als je ’s middags om 5 uur in New York landt is het in je hoofd al 11 uur ’s avonds. De melatonineproductie komt dus op gang, en tegen de tijd dat je in je hotel bent val je om van de slaap. En om twee uur ’s nachts word je wakker, want volgens je pijnappelklier is het acht uur ’s ochtends en tijd om op te staan.
 
Wat helpt is op het juiste moment een beetje melatonine slikken.[1][2]Als je naar het Westen vliegt, dus naar Amerika, of van Japan naar huis, moet je de melatonine op je nachtkastje leggen en pas innemen als je ‘s nachts wakker wordt. Dat geeft het signaal: wacht even, hier is het nog nacht. Als je naar het Oosten vliegt, dus als je terugkomt uit Amerika, moet je het innemen als het hier bedtijd is. Dan moet je wel naar bed gaan.
 
Melatonine is in Amerika te koop bij de drogist. Bij ons alleen op recept. Er zijn tabletten van 3 en van 5 milligram. Drie is zat, en minder dan 3 milligram is misschien ook al genoeg[2]. Een paar dagen melatonine slikken lijkt ongevaarlijk[1], al zou ik wel een vertrouwd merk proberen te vinden. Misschien is het de oplossing voor uw jet lag.

[1] Herxheimer A, Petrie KJ. Melatonin for the prevention and treatment of jet lag. Cochrane Database Syst Rev. 2002

[2] Sack RL. Clinical practice. Jet lag. N Engl J Med. 2010