alt
Over eieren.
play / pauze / stop
 

Eieren zijn lekker, maar zijn ze ook gezond? BNRs voedingsdeskundige Martijn Katan heeft geen problemen met eieren, op zijn tijd dan.

Ik neem graag een enkele keer bij het ontbijt een eitje of een enkele keer tussen de middag een gebakken ei, heerlijk. Hierbij geldt hetzelfde als bij zoveel dingen. Teveel is niet goed, helemaal niets hoeft niet. Helemaal niets is soms helemaal niet goed. Daartussen zit ergens de beste hoeveelheid.

Eierhaters en veganisten hoeven niet gedwongen ei te eten; eieren zijn niet onvervangbaar. Liefhebbers kunnen gewoon door blijven eten, maar dan wel met mate.

Je kunt heel goed een eiloos leven leiden. De stoffen die daarin zitten kan je ook uit allerlei andere voedingsmiddelen halen. Maar het hoeft niet. Als je vegetariër bent, kun je daar dingen uit halen die een ander mens uit vlees zou halen. Je brengt je gezondheid echt geen schade toe om een paar keer per week een eitje te nemen. Maar ik zou niet iedere dag een ei nemen, en zeker niet twee per dag.

In eieren zitten trouwens ook eiwitten, maar die eiwitten zitten niet alleen in eieren, die kan je ook uit andere voeding halen, zo zegt BNRs voedingsdeskundige Martijn Katan.

Eieren die bevatten eiwitten, die noemen we ook wel proteïnen. Die hebben hun naam gekregen van het ei. Dat komt omdat eieren heel rijk zijn aan eiwitten van een hele gunstige samenstelling. Je kunt eiwitten ook halen uit vlees, melk, planten, bonen, brood enzovoort. Voor je eiwitvoorziening heb je als omnivoor geen eieren nodig.

Naast eiwitten zitten er ook nog vitamines in eieren. Maar ook die vind je in andere voedingsstoffen.

Ook de vitamines uit eieren kan je uit andere bronnen halen. Maar als je zeg maar vegetariër bent, zijn eieren een goed bron van vitamine B12, er zit ook nog wat vitamine D in, wat vitamine A, wat jodium, wat B-vitamines. Zeker voor mensen die verder wat eenzijdig eten is het een goede bron van dat soort dingen. De meeste Nederlanders eten vlees, melk, kaas, vis, allerlei groenten en allerlei andere dingen dus die komen er niets aan tekort.

Dan natuurlijk de eierdooier. Van nature boordevol met cholesterol.

Eidooier, het geel dus van het ei, is heel rijk aan cholesterol. Dat komt omdat cholesterol een essentieel bestanddeel is van alle beesten, dus ook van kuikentjes. Om te zorgen dat het kuikentje heel snel kan groeien, stopt de moeder alvast het voorgefabriceerde cholesterol in de eidooier.

Over de schadelijkheid van cholesterol is nogal wat discussie geweest. Martijn Katan weet de waarheid.

De feiten zijn nog steeds hetzelfde; als je veel eidooier eet, krijg je veel cholesterol binnen en daar gaat het cholesterol in je bloed van omhoog. Vermoedelijk gaat daar ook de kans op een hartinfarct van omhoog.

Dan is er nog salmonella. Dat blijft een risico, zij het dat het ook wel meevalt. Vermijd rauwe eidooiers, zo stelt Martijn Katan.

Ik zou toch aanraden om een beetje voorzichtig te zijn met rauwe eidooiers. Het zal zo'n vaart niet lopen maar als je ze iedere dag gaat eten krijg je toch wel de kans dat je op een gegeven moment een ei met een infectie aantreft. Die bacteriën daarin gaan dood als je ze verhit, maar als je ze niet verhit, gaan ze in je darmen feestvieren en daar kan je goed beroerd van worden.

Een enkeling vraagt zich misschien af of we niet voor de omega-drie-vetzuren eieren moeten eten. Wel, daarvoor hoeft het ook niet. Dan moet je wel heel veel ei eten.

Ja, dat is voornamelijk marketing. De plantaardige vorm die je in eieren aantreft, dat is gewoon veel te weinig. Zo'n eitje is gewoon veel te klein. Je moet 16 van die eieren eten om dezelfde hoeveelheid te krijgen als er in zalm zit.

Maar verder kunnen we best af en toe van een eitje genieten. Dat doet Martijn Katan ook.