play / pauze / stop
  
 

Koolhydraat-arm brood lijkt in Nederland populair te worden. In Amerika was brood met weinig koolhydraten een aantal jaren geleden erg in trek. Dat was omdat miljoenen Amerikanen toen het Atkinsdieet volgden. In Europa hadden we Montignac, en in Nederland pas nog Dr Frank. Die adviseren allemaal om minder koolhydraten te eten, want daar zou je juist dik worden. Koolhydraten zijn samen met vetten en eiwitten de brandstoffen in eten. Die leveren de calorieën. Van koolhydraten krijgen we het meest binnen, elke dag zo’n drie ons.[1] De helft daarvan is suiker, dat komt uit sap, frisdrank, snoep en nog wat uit melk en fruit. De andere helft van de koolhydraten is zetmeel. Zetmeel verteren we tot suiker, vandaar dat zetmeel en suiker bij elkaar horen. Zetmeel zit vooral in brood en aardappels en in pasta en rijst.

Op een laag-koolhydraat dieet moet je daar allemaal minder van eten. Dus kochten Amerikanen minder brood, en daarom bedachten de bakkers een nieuw soort brood met minder koolhydraten. In plaats van meel gaat daar eiwit in. Dat eiwit kan uit tarwe komen of uit melk of er gaan hele eieren door het brood. Dat laatste is niet zo gezond, want in eidooiers zit veel cholesterol.

De vraag is natuurlijk of je afvalt van dat brood met meer eiwit en met minder koolhydraten. De theorie is dat eiwit de eetlust remt. Met een eiwitrijke boterham zou je je dus eerder vol voelen. Onlangs is onderzocht of eiwit eten helpt.[2] Er deden 800 mensen mee aan het onderzoek. Gemiddeld wogen die 90 kilo. Ze kregen eerst twee maanden een heel streng dieet. Daarop vielen ze 11 kilo af. De kunst is natuurlijk om daarna niet weer aan te komen. Daarom werden ze na het afvallen verdeeld in twee groepen. De ene groep moest eiwitrijk eten en de andere groep gewoon. Die eiwitgroep kwam na het afvallen een kilo minder aan. Dat is meegenomen, maar veel is het niet. U moet dus niet te veel verwachten van een paar eiwitrijke boterhammen. Maar kwaad kan het ook niet.



[1] Voedselconsumptiepeiling 2003, 19-30 jaar, http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350030002.html
 
[2] Larsen TM. Diets with high or low protein content and glycemic index for weight-loss maintenance. N Engl J Med. 2010