play / pauze / stop
  
 

Ik was net één kilo te zwaar geworden en daardoor knelde mijn spijkerbroek. Dus besloot ik om af te vallen. Dat doet iedereen, dus waarom ik niet. Mijn zwakke punten zijn chocola en nootjes. Daar zitten verbazend veel calorieën in. In een plak chocola zitten er meer dan 500,[1] en dat is niet eens zo’n dikke plak. Een kopje met nootjes levert ook zo’n 500 calorieën.[2] Nou is dat net de hoeveelheid die ik per dag minder moest eten om die kilo er in anderhalve week af te krijgen.[3] Ik heb de chocola en de nootjes opgeborgen en me voorgenomen er anderhalve week af te blijven. Maar als ik thuis ben heb ik de neiging om steeds naar de keuken te lopen op zoek naar iets lekkers. Daarom heb ik de koelkast volgeladen met makkelijk weghappende groente en fruit. Radijsjes, geschrapte worteltjes, kersen, aardbeien, bramen, bosbessen, frambozen. Daar kun je flink van eten zonder dat het aanzet. Wist u dat één aardbei maar 5 calorieën bevat?[4] En een grote doos aardbeien nog geen 150 calorieën?[5] Daarvoor kan ik een hoop keren naar de koelkast lopen, vooral als je rekent dat heen en weer lopen ook telkens 1 calorie kost.[6] Nou ben ik heel wat keren heen en weer gelopen, want ik had wat moeite met afkicken.

Bijkomend voordeel van dat kleine fruit zoals bessen en frambozen is dat er veel voedingsstoffen in zitten. Een stuk meer dan in appels. Mensen worden wel eens boos als ik zeg dat er in appels nauwelijks vitamines zitten maar dat is nu eenmaal zo. Daarentegen leveren aardbeien flink wat vitamine B11 oftewel foliumzuur,[7] kersen een hoop kalium dat goed is voor de bloeddruk, en de meeste soorten bessen leveren voedingsvezel, dat is goed voor de stoelgang.

Intussen ben ik zover dat ik weer chocola en nootjes mag eten, want ik kan mijn spijkerbroek weer aan zonder dat hij knelt. Ik moet me wel een beetje inhouden want anders zit over een half jaar die kilo er weer aan, en dan zijn er geen kersen. We zullen zien.
 
 

[1] NL, pure chocolade: 540 kcal/100g. US chocolate dark, 70-85% cacao, 598 kcal

[2] Cashew noten: NL 615 kcal/100 g, USA 581, Sweden 590. In een theekopje van 150 mL (cc) kan 100 gram cashew noten.

[3] Hall KD, Jordan PN. Modeling weight-loss maintenance to help prevent body weight regain. Am J Clin Nutr 2008;88(6):1495-503.

[4] Een gemiddelde aardbei weegt 19 g (Marita Donders-Engelen et al. ‘Maten, Gewichten en Codenummers’. Afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit en TNO Voeding. 2003.) Aardbeien bevatten 29 kcal per 100 gram (gemiddelde van de voedingsmiddelentabellen van  Nederland. RIVM - Nederlands Voedingsstoffenbestand. UK en USA - Nutrient data laboratory. Één aardbei bevat dus 5,5 calorieën.

[5] Een grote doos aardbeien is 500 gram (Albert Heijn) en levert 5 x 29 = 145 kcal.

[6] Heen en weer naar de koelkast lopen duurt 20 seconden en verbruikt 3 x de ruststofwisseling (Ainsworth BE. (2002) The Compendium of Physical Activities Tracking Guide. University of South Carolina. Ruststofwisseling van een man van 80 kg is 80 kcal per uur. Heen en weer lopen kost dus 160 kcal extra per uur = 1 kcal per 20 seconden.

[7] Aardbeien bevatten 36 microgram foliumzuur en kersen 227 milligram kalium per 100 gram (gemiddelde van de voedingsmiddelentabellen van  Nederland. RIVM - Nederlands Voedingsstoffenbestand. UK en USA - Nutrient Data Laboratory. Blauwe bessen, bosbessen,zwarte bessen en rode bessen bevatten gemiddeld 7 gram vezel per 100 gram en appel met schil maar 2 gram. RIVM - Nederlands Voedingsstoffenbestand.