alt
play / pauze / stop
 

Ik was een maand in de Verenigde Staten, en na een paar dagen begon ik te hunkeren naar gewoon brood. Ze doen daar namelijk suiker in het brood. Het maakt niet uit welk brood je neemt, het is allemaal zoet. Ze doen het niet alleen in brood, overal zit suiker in. Bij ons begint dat ook. Er zit suiker in de bruine bolletjes, de Thaise garnalensoep, de pikante pastasaus, de wraps, de ovenschotels en ga zo maar door.

Voor je gezondheid is dat niet erg. Van die kleine beetjes suiker in  de hacheesaus en in de barbequespitjes word je niet dik. Maar ik kan me toch voorstellen dat u er geen zin in hebt, al was het maar wegens de smaak. Hoe weet je of ergens suiker in is gedaan? Dat staat in de ingredientendeclaratie. Fabrikanten zetten die soms in onleesbare lettertjes in een hoekje van de verpakking, maar hij staat er altijd op.

Die lijst met ingrediënten loopt van veel naar weinig. Neem ontbijtkoek.[1] Daar begint de opsomming met glucose-fructosestroop, en dan roggebloem. Ontbijtkoek is dus in de eerste plaats suiker, want glucose-fructosestroop is suiker met een beetje water.[2] Op ingredientenlijsten staan nog meer woorden die suiker betekenen. Alles wat eindigt op  -stroop is suiker, en alles wat eindigt op -ose ook. Dus saccharose, fructose, glucose, dextrose is allemaal suiker. Als het derde ingredient van een product nou rietsuiker is en het vierde glucosestroop en het vijfde dextrose (ose, weet u wel) kunnnen die drie bij elkaar best het grootste bestanddeel zijn terwijl suiker pas op de derde plaats wordt genoemd.

Daar is voor een gewone consument natuurlijk niet uit te komen. Het wordt tijd dat die ingredientendeclaratie wordt vertaald in begrijpelijk Nederlands. En dan liefst goed leesbaar op de voorkant van het pak. Dan weet u pas echt hoeveel suiker er in zit.



[2] Glucose-fructosestroop is 75% suiker en 25% water. (International Starch Institute: Typical Properties of High Fructose Syrups www.starch.dk/isi/glucose/fructose.asp )