alt
play / pauze / stop
 
In de supermarkt vind je 30 soorten brood, maar die komen grotendeels op hetzelfde neer. Dat geldt voor al die 20.000 supermarktproducten, ze bestaan grotendeels uit een paar dozijn hoofdingrediënten.
 
Voor brood zijn dat er twee: volkorenmeel en wit meel. Volkorenmeel is fijngemalen tarwekorrels. Een tarwekorrel is een soort baarmoedertje, hij bevat een piepklein embryo, de kiem, en de rest van de korrel is voedingsstoffen voor die kiem. De buitenwand van de tarwekorrel heet de zemel. Zemelen en kiemen zijn bruin. Er zit vezel in, en vitamines en mineralen Als je ze uit het meel haalt hou je witmeel over. Dat bevat minder voedingsstoffen, maar het is makkelijker te kauwen omdat er minder vezel in zit.
 
Behalve meel zit er in brood gist om het te laten rijzen, en zout. Reguliere bakkers gebruiken zout met extra jodium erin. Gelukkig maar, anders kregen veel mensen een jodiumtekort, want jodium zit verder alleen in vis, en niet iedereen eet vis. Biologische bakkers gebruiken soms zeezout, maar daar zit nauwelijks jodium in. Zulk biologisch brood is minder gezond dan gewoon brood.
 
Vroeger had je maar drie soorten brood: volkoren, wit en bruin. Volkoren gemaakt van volkorenmeel, wit van witmeel en bruinbrood van een mengsel van wit en volkoren. Die dertig soorten brood van nu zijn grotendeels schijn. Als de fabrikant er Boerenbrood of Oerbrood of Zeeuws brood op zet verkoopt het beter, maar wat erin zit is eigenlijk hetzelfde als gewoon brood. Soms gaat er wat sesamzaad bij, of wat gerst of zonnebloempitten. Maar daar wordt het niet echt gezonder van.
 
En bruin brood? Dat moet u vergeten. Sinds bruin synoniem is geworden voor gezond, maken steeds meer bakkers witbrood bruin met een beetje mout. Dat bruingemaakte brood kauwt net zo lekker weg als witbrood en het lijkt gezond, maar dat is het niet. Als je gezond brood wilt moet je volkoren nemen.