alt

 
BNR: Dat sommige kinderen niet gezond eten had u misschien wel verwacht. Maar jonge kinderen krijgen ook te weinig vitamine D binnen en dat kan grote gevolgen hebben, verteld BNRs voedingsdeskundige Martijn Katan.

Katan: Vitamine D is onmisbaar voor het opnemen van kalk uit je voedsel. Als je een glas melk drinkt, moet je de kalk daaruit via je darmen opnemen in het bloed. Daar heb je vitamine D voor nodig. Ook om die kalk in je botten te krijgen, is vitamine D nodig. Kleine kinderen kunnen bij extreme tekorten aan vitamine D een misvormd skelet krijgen. Bij ouderen met gebrek aan vitamine D kan de afbraak van het bot sneller gaan waardoor de kans op een gebroken heup of pols wat toeneemt.

BNR: Nou is een vitamine D-tekort in de streek waar wij wonen vrij standaard. De zon zorgt wel voor vitamine D maar die schijnt hier niet zoveel en niet zo fel.

Katan: Kennelijk zijn we gebouwd op bloot rondrennen op de savannes van Kenia. In Nederland schijnt de zon minder en we dragen kleren. Daardoor kan je huid niet genoeg vitamine D maken met behulp van zonlicht. En in eten zit vitamine D eigenlijk alleen in vis.

BNR: Er wordt wel vitamine D toegevoegd aan margarine en bak- en braadvetten zodat de meeste mensen toch nog genoeg binnenkrijgen. Maar voor jonge kinderen is dat niet genoeg.

Katan: Baby’s moeten tot hun vierde jaar vitamine D tabletjes of druppeltjes krijgen, want dat is de periode dat hun botten het snelst groeien.

BNR: Maar niet alleen hele kleine kinderen, ook ouderen moeten extra vitamine D slikken.

Katan: Het advies is om vanaf vijftig jaar tien microgram vitamine D per dag te nemen. Vooral mensen met een donkere huidskleur of vrouwen die een sluier dragen komen in ons land snel vitamine D tekort. Het is wel eens zoeken naar tabletjes van 10 microgram, de meeste zijn 2,5 microgram of 5 microgram. Misschien moet je zelfs naar buitenlandse leveranciers maar die brengen weer andere risico’s met zich mee.

BNR: Het is dus nog niet zo goed geregeld wat die tabletten betreft. En ook wordt vitamine D misschien nog wel te weinig aan voeding toegevoegd. In andere landen is dat volgens Martijn Katan beter geregeld.

Katan: Je ziet in Noord-Amerika en in Scandinavië dat ze vitamine D toevoegen aan  de melk en aan de yoghurt. Daardoor krijgen zij meer vitamine D binnen dan wij.

BNR: Het is de vraag of we niet allemaal wat extra vitamine D zouden moeten slikken.

Katan: Het is misschien niet zo’n slecht idee dat ook jongere mensen vitamine D slikken. Harde bewijzen dat het nodig is hebben we alleen voor mensen met een donkere of geheel bedekte huid en voor vrouwen die zwanger zijn. Een zwangere vrouw heeft extra vitamine D nodig zodat de baby al voor de geboorte botten kan maken. Bij andere mensen in die leeftijdsgroep kunnen we niet keihard maken dat ze extra vitamine D nodig hebben.

BNR: Het is dus misschien voor iedereen wel goed, maar vooral voor kinderen tot vier jaar en vijftigplussers; die hebben wat extra vitamine D nodig.